Al Muntahi (bag. 8)

oleh alifbraja

15.  Misalan seperti sebiji benih pokok , di dalamnya terdapat sepohon pokok kayu,yang lengkap. Asalnya biji benih itu jua, setelah menjadi pokok kayu yang tumbuh besar, biji benih itu pun ghaib (tidak kelihatan)- pokok kayu juga yang kelihatan. Warnanya pokok pun berbagai-bagai, rasanya buah pun berbagai-bagai, tetapi asalnya adalah dari sebiji benih itu.

15.  Misalan seperti sebiji benih pokok , di dalamnya terdapat sepohon pokok kayu,yang lengkap. Asalnya biji benih itu jua, setelah menjadi pokok kayu yang tumbuh besar, biji benih itu pun ghaib (tidak kelihatan)- pokok kayu juga yang kelihatan. Warnanya pokok pun berbagai-bagai, rasanya buah pun berbagai-bagai, tetapi asalnya adalah dari sebiji benih itu.

Seperti firman Allah:… Kami tuangkan dengan suatu air dan Kami lebihkan setengah atas sesetengahnya pada rasa makanan.

Perhatikan pula misalan, seperti air hujan dalam tanam-tanaman . Air hujan itu jua yang meresapi pada sekelian tanaman dan berbagai-bagai pula rasanya. Pada buah limau masam rasanya,pada pokok tebu manis rasanya, pada mambau pahit rasanya, masing-masing membawa rasanya. Tetapi pada hakikatnya air hujan itu jua pada sekelian tanaman itu.

Satu lagi misalan, seperti matahari dengan panas , jikalau panas kepada bunga atau kepadacendana, tidak ia beroleh bau daripada bunga (maksudnya bau bunga itu tidak memberi bau kepada panas). Jikalau najis pun demikian lagi. Jangan syak di sini kerana syak itu adalah hijab

16.  Kerana atas bekas Jalal dan atas bekas mazhar Jamal tidak iabercerai, maka Kamal namanya. Nama Al Muiz tiada bercerai, nama Al Latif dan Al Qahar tiada bercerai. Dan syirik pun bekasNYA jua:

Seperti kata Shah Nikmatullah: Kulihat Allah pada keadaanku dengan PenglihatanNYA; Bermula: keadaanku itu KeadaanNYA, maka tilik kepadaNYA dengan tilik daripadaNYA. Kekasihku, pada segala lain daripadaku, lain daripada adaku, Bermula: padaku AdaNya itu dengan keadaanku satu ju.

 Inilah sifat: Siapa yang mengenal diri maka mengenal Tuhannya, itupun permulaan jua.

Bersambung ke bahagian 9.


Respons to “Al Muntahi (bhg. 8)”

1.::Perhatian – Bahasa hanya kiasan untuk memotret cetusan rasa asyiq didalam qolbu. Janganditafsir secara zohir:: Sandarannya tetap Qul huwallahu Ahad:::::::::::::

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: